Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 filmrecensie

Logo van Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 filmrecensie

Als er één film gehypet is het afgelopen half jaar, dan is het wel Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2. De nadruk van de marketingcampagne lag duidelijk op het einde van de serie, met de tagline: It All Ends. Dat heeft gewerkt. Je merkt aan alles dat dit het laatste deel is in een serie waarmee de meesten van ons zijn opgegroeid. Iedereen wil zien hoe Harry en Voldemort het tegen elkaar opnemen, en dat terwijl de meesten van ons het verhaal al kennen uit de boeken. Dit is zonder twijfel het beste deel uit de reeks.

Actie
The Deathly Hallows: Part 1 was een deel met de nadruk op vriendschap en vertrouwen. Je kon merken dat de echte actie bewaard werd voor Part 2. Goed nieuws: die actie is nu te zien! Part 2 begint relatief rustig met een trip naar Gringotts Bank, maar de echte actie begint pas als Harry terugkeert naar Hogwarts. De brokstukken vliegen je om de oren terwijl Harry op zoek gaat naar een Horcrux dat ergens in het kasteel verstopt ligt.



Emotioneel
De actie wordt voorafgegaan door voorbereidingen voor de verdediging van het kasteel. Omdat we weten dat dit het grootste gevecht ooit wordt, krijgt alles een emotionele lading. Deze grote strijd, en alle heftige gevolgen door de strijd, brengt een gevoel van verlies met zich mee waardoor het allemaal nog een tikkeltje emotioneler wordt.

Waar we in andere films soms wat te weinig zagen van de ondersteunende personages, krijgen ze allemaal welverdiende aandacht in dit deel. Zonder verder in details te treden, is het Snape die een belangrijke rol speelt in het verhaal. Dit doet hem recht, en het is mooi om te zien hoe het is uitgewerkt in de film. Ook Luna Lovegood, Neville Longbottom en Draco Malfoy worden sterk neergezet.

Daarnaast zien we Voldemort steeds fragieler worden naarmate Harry, Ron en Hermoine steeds verder vorderen met de Horcruxes. Dit geeft hem een welkome diepgang. Hij wordt steeds minder de onschendbare slechte tovenaar en gezien de emotionele lading van de film past het er goed in thuis.

Final Battle
Het allerlaatste duel in deze film is die tussen Harry en Voldemort, daar zitten fans al tijden op te wachten en het is meer dan logisch dat die er komt. Het is het moment waar iedereen op heeft gewacht. Fans krijgen waar voor hun geld, want de scène is erg sterk neergezet. Het is explosief, episch, mooi en emotioneel, al is dit gedeelte een beetje aan de korte kant. Dit had best iets uitgebreider gemogen voor het slotstuk van deze enorme franchise.

Het enige minpuntje van deze is is dat het met slechts 130 minuten (dat is inclusief 15 minuten aftiteling) een relatief korte film is. Dat is zeker jammer. Sommige duels voelen wat kort en daardoor net wat minder episch. De film had gerust nog een half uurtje langer mogen duren. Voor veel mensen zal de aftiteling dan ook veel te snel komen.

Conclusie
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 voldoet aan alle voorwaarden om de beste film van het jaar te worden. De film heeft explosieve actie, emotionele scènes en zelfs humor. De echte Harry Potter-fan slaat deze film natuurlijk niet over, maar ook voor niet-fans is dit een film om van te genieten. Het enige minpuntje is dat hij wat aan de korte kant is. Al is eigenlijk het echte minpunt dat dit het allerlaatste deel is van de Harry Potter-reeks...
Wat is HOT:
Explosieve actie
Emotioneel
Sterke karakters
Wat is NOT:
Aan de korte kant

Marc Scheepers

Reacties

Ga naar pagina: 1
Gepost door ChielB op woensdag 13 juli, 2011 om 18:09:26 quote

Hoofdredacteur

9950 posts
Het grootste minpunt inderdaad: hoe moeten fans nu verder...
Gepost door UncreatedKoen op woensdag 13 juli, 2011 om 18:10:25 quote

Prince of Persia

137 posts
Ik sla hem denk het over... Ga liever naar Transformers!!^^
Gepost door Carlos0_0 op woensdag 13 juli, 2011 om 18:44:32 quote

GN "Sickness"

7181 posts
ChielB schreef:
Het grootste minpunt inderdaad: hoe moeten fans nu verder...

Ik ga hem morgen kijken maar ja idd hoe moeten we verder lastig na al die jaren, Dat word denk ik nog maar een keer de boeken lezen en daarna de films kijken

Gepost door DGonlag2 op woensdag 13 juli, 2011 om 18:58:36 quote

GN "Commander"

1342 posts
Ik ben van Maandag-Woensdag naar de Harry Potter marathon geweest. Alle 8 films (ja, inclusief premiere laaste film!). Duurde 26 uur lang, maar was het zeker waard. Leuk om ze weer allemaal op het witte doek te zien, die kans krijg je nooit meer!

8e film (7 part 2) was er dus ook. Het is echt een geweldige film kan ik zeggen. Gelijk actie en dat blijft zo de hele film door. Ben het eens dat het een beetje kort is, maar perfecte verfilming van het boek. Soms gaat het een beetje snel, maar was echt wel mooi.

Ik ben trouwens naar de premiere in Imax3D geweest. Ben normaal geen fan van 3d bioscoop (wel thuis tv 3d), maar de Imax was echt heel mooi. Als je de kans hebt om die te zien zou ik dat zeker aanraden. (Zijn er volgens maar 3 in NL).

Geweldige film. Maar helaas, vroeger kon ik na elke film zeggen tot over 2 jaar maar weer, maar nu kan dat niet meer. Wel erg jammer dat het nu gewoon afgelopen is. Maarja, nu nog uitkijken naar de Hobbit. (En hopelijk komt Rowling ooit nog met een nieuw boek + film)

Gepost door R1chardTM op woensdag 13 juli, 2011 om 19:38:50 quote

Eindredacteur

3339 posts
Ik ben nog steeds onder de indruk van de film. Het universum van de Harry Potter boeken werd steeds donkerder met natuurlijk het top punt in het laatste boek. Gelukkig is de laatste film heel erg bij het verhaal gebleven en was er ruimte voor belangrijke details. Geen twee uur aan actie dus, maar het verhaal zoals het is bedoeld. Top film en naar mijn mening de beste uit de serie.
Gepost door Carlos0_0 op woensdag 13 juli, 2011 om 19:52:23 quote

GN "Sickness"

7181 posts
DGonlag2 schreef:
Ik ben van Maandag-Woensdag naar de Harry Potter marathon geweest. Alle 8 films (ja, inclusief premiere laaste film!). Duurde 26 uur lang, maar was het zeker waard. Leuk om ze weer allemaal op het witte doek te zien, die kans krijg je nooit meer! 8e film (7 part 2) was er dus ook. Het is echt een geweldige film kan ik zeggen. Gelijk actie en dat blijft zo de hele film door. Ben het eens dat het een beetje kort is, maar perfecte verfilming van het boek. Soms gaat het een beetje snel, maar was echt wel mooi. Ik ben trouwens naar de premiere in Imax3D geweest. Ben normaal geen fan van 3d bioscoop (wel thuis tv 3d), maar de Imax was echt heel mooi. Als je de kans hebt om die te zien zou ik dat zeker aanraden. (Zijn er volgens maar 3 in NL). Geweldige film. Maar helaas, vroeger kon ik na elke film zeggen tot over 2 jaar maar weer, maar nu kan dat niet meer. Wel erg jammer dat het nu gewoon afgelopen is. Maarja, nu nog uitkijken naar de Hobbit. (En hopelijk komt Rowling ooit nog met een nieuw boek + film)
Nee zijn er 4 amsterdam,rotterdam,denhaag & eindhoven. Ik ga ook morgen naar 3D versie lijkt me wel leuk nooit naar een3D film geweest dus ben wel benieuwd, Dit keer niet naar IMAX doe ik normaal wel ook zonder 3D IMAX is echt stukken beter dan gewone bios ben ik idd met je eens
Gepost door RoHoutje op donderdag 14 juli, 2011 om 11:21:27 quote

GN "Sickness"

2006 posts
Echt minder fijn dat het nu over is. Ik denk dat ik alle harry potter boeken nog een keer ga lezen en alle games nog een keer spelen.
Gepost door DGonlag2 op donderdag 14 juli, 2011 om 13:35:32 quote

GN "Commander"

1342 posts
Ja, ik ben nu 16 en er dus eigenlijk mee opgegroeid. Raar gewoon dat het over is nu. Boeken misschien nog eens lezen ja. Ik hoop dat er toch nog meer Harry Potter komt, of ten minste iets in dezelfde wereld.
Gepost door Morgarath450 op donderdag 14 juli, 2011 om 21:00:02 quote

n00b

16 posts
DGonlag2 schreef:
Ja, ik ben nu 16 en er dus eigenlijk mee opgegroeid. Raar gewoon dat het over is nu. Boeken misschien nog eens lezen ja. Ik hoop dat er toch nog meer Harry Potter komt, of ten minste iets in dezelfde wereld.

Echt precies mijn situatie en uitgangpunt maat

Gepost door crazyshine4722 op donderdag 14 juli, 2011 om 21:42:16 quote

Sonic

238 posts
Ik ga er morgen heen kan nog steeds niet geloven dat het over is met harry potter na al die jaren..
Gepost door Carlos0_0 op donderdag 14 juli, 2011 om 22:11:52 quote

GN "Sickness"

7181 posts
Ik heb hem vanavond gezien in 3D dat was eigenlijk niet nodig de 3D voegde niet veel toe waren weinig echte 3D momenten, We zaten met een hele groep en er was echt weinig wat op je af kwam of echt dichtbij.

Verder ben ik niet negatief over de film hij was erg goed alleen te kort hij had nog wel wat langer gemogen , Ik vind het jammer dat die is afgelopen dus ga maar gouw weer opnieuw beginnen

Gepost door maxmeyer op donderdag 14 juli, 2011 om 23:06:52 quote

Duke Nukem

499 posts
Eigenlijk is hij niet kort als je bedenkt dat deze film, het 2e deel van ern geheel is.
Gepost door DGonlag2 op donderdag 14 juli, 2011 om 23:26:12 quote

GN "Commander"

1342 posts
Carlos0_0 schreef:
Ik heb hem vanavond gezien in 3D dat was eigenlijk niet nodig de 3D voegde niet veel toe waren weinig echte 3D momenten, We zaten met een hele groep en er was echt weinig wat op je af kwam of echt dichtbij. Verder ben ik niet negatief over de film hij was erg goed alleen te kort hij had nog wel wat langer gemogen , Ik vind het jammer dat die is afgelopen dus ga maar gouw weer opnieuw beginnen

3D voegt niets toe in bioscopen vind ik zelf. Werkt voor geen meter. Alleen Imax3D is echt heel erg mooi. Ik moet zeggen dat je het echt geweldig goed en mooi kan zien. Maarja, die bioscopen zijn er niet veel in Nederland.

Film is inderdaad echt geweldig, maar een beetje kort. 130 minuten is een beetje weinig voor zo'n bijzonder einde. Is dit de kortste Potter film of lijkt dat maar zo? Ik ga de film kopen zodra die op blu-ray uit is en weer eens een marathon houden. Maar niet meer binnenkort, na die 26 uur in de bioscoop heb ik er toch wel weer even genoeg van.

maxmeyer schreef:
Eigenlijk is hij niet kort als je bedenkt dat deze film, het 2e deel van ern geheel is.
Ze hadden nooit 2 delen moeten maken. Part 1 was echt veel te sloom en saai. Gebeurde echt geen ene zak in. Ze hadden beter 1-1.5 uur extra in deel 2 kunnen stoppen en er gewoon 1 deel van maken. Dat had echt wel genoeg geweest.
Gepost door Carlos0_0 op vrijdag 15 juli, 2011 om 12:19:11 quote

GN "Sickness"

7181 posts
Oke ja ik was niet in de IMAX ga ik normaal wel heen zitten in de grote steden op zich die makkelijk te bereiken zijn, Misschien als IMAX was geweest dat de 3D wel een goeie toevoeging was. Maar ik ga hem idd ook kopen op bluray en dan een marathon houden en denk als ik vakantie heb eens lekker op me gemak de boeken weer eens ga lezen, Ik zat soms gisteren in de film en dacht bij wat stukken dit kan ik me niet meer herinneren .
Gepost door Timah! op vrijdag 15 juli, 2011 om 14:32:27 quote

MN Eindredacteur

832 posts
Ik vond het bij deze nou juist wel een echte toevoeging, 3D. 3D is ook niet meer wat het geweest is he, het gaat niet meer zozeer om dingen die op je afkomen, zoals het ooit bij de Efteling nog heel nieuw was met apen die appels het publiek in gooiden. De laatste twee die ik daarin heb gezien (Transformers en Harry Potter) hebben me aangenaam verrast Ik heb een tijdje terug een column geplaatst over hoe ik tegen 3D ben. Nou, als het zo goed wordt toegepast als in deze twee films neem ik dat helemaal terug. Hier past het gewoon bij. Maar het zijn dan ook beide films waar het gewoon bij past, met al die special effects.

Verder, goeie review Marc, ben het er roerend mee eens Inderdaad heel sterk hoe ze enkele 'kleinere' personages neerzetten, en knap dat ze af en toe toch een grappig momentje weten te introduceren.

Grote min voor mij: dat sommige bezoekers hun mond niet konden houden en het nodig vonden bij heel veel scènes te gaan zitten klappen en joelen. Zo jammer.

Gepost door DGonlag2 op vrijdag 15 juli, 2011 om 23:31:50 quote

GN "Commander"

1342 posts
Timah! schreef:
Ik vond het bij deze nou juist wel een echte toevoeging, 3D. 3D is ook niet meer wat het geweest is he, het gaat niet meer zozeer om dingen die op je afkomen, zoals het ooit bij de Efteling nog heel nieuw was met apen die appels het publiek in gooiden. De laatste twee die ik daarin heb gezien (Transformers en Harry Potter) hebben me aangenaam verrast Ik heb een tijdje terug een column geplaatst over hoe ik tegen 3D ben. Nou, als het zo goed wordt toegepast als in deze twee films neem ik dat helemaal terug. Hier past het gewoon bij. Maar het zijn dan ook beide films waar het gewoon bij past, met al die special effects. Verder, goeie review Marc, ben het er roerend mee eens Inderdaad heel sterk hoe ze enkele 'kleinere' personages neerzetten, en knap dat ze af en toe toch een grappig momentje weten te introduceren. Grote min voor mij: dat sommige bezoekers hun mond niet konden houden en het nodig vonden bij heel veel scènes te gaan zitten klappen en joelen. Zo jammer.

Dat had ik ook al ja. 8 films lang mensen die zitten te klappen en joelen. Misschien was het alleen om zichzelf wakker te houden, maar ik vond het zelf nogal vervelend en asociaal. (Overigens vind ik het gewoon vreemd om dat in de bioscoop, of uberhaubt bij een film te doen.)

Gepost door KSnK op zaterdag 16 juli, 2011 om 20:59:08 quote

GNC Member

1240 posts
Ik vond het eindegevecht juist tegen vallen! Het was veel minder episch dan ik verwacht had en Voldemorts einde had verdacht veel weg van een verbrande krant.. Ook jammer dat die epilogue erin zat, dat deel vind ik het slechtste van alle 7 boeken >< Verder heb ik wel heel erg genoten van de film, ik had niet eens door dat ie snel klaar was! Er had alleen wel wat meer nadruk gelegd kunnen worden op de Deathly Hallows. Hmm, als ik dit zo teruglees, lijk ik best negatief, maar ik vond het een goede film!
Gepost door Sarge op zaterdag 16 juli, 2011 om 21:57:15 quote

GN "Zandvreter"

2865 posts
Quote:
is het Snape die een belangrijke rol speelt in het verhaal. Dit doet hem recht, en het is mooi om te zien hoe het is uitgewerkt in de film.
Dit doet me echt zo veel plezier! Wanneer ik maandag thuis kom van Frankrijk ga ik echt zo snel mogenlijk naar de bioscoop. Kan echt niet meer wachten!
Gepost door lassieman op dinsdag 19 juli, 2011 om 11:22:13 quote

GN "Commander"

1108 posts
Ik ga ook naar deze film, heb er zin in!
Gepost door bender op dinsdag 19 juli, 2011 om 16:43:18 quote

GN "Ultima"

1831 posts
2 uur lang is toch niet zo kort...
Gepost door The_sith_lord op woensdag 20 juli, 2011 om 17:50:28 quote

GN "Die Hard"

894 posts
ik ga vanavond ook o/
Gepost door Miss Mozes op donderdag 21 juli, 2011 om 13:36:31 quote

Pacman

50 posts
Ik vond de film echt geweldig. Precies zoals het boek en zelfs mijn vriend die hier niet van houdt, vond het toch eigenlijk wel leuk. Ik weet nu alleen niet meer hoe ik zonder HP moet. Ben al 9 jaar fan!
Gepost door The_sith_lord op donderdag 21 juli, 2011 om 18:11:59 quote

GN "Die Hard"

894 posts
HIJ WAS IDD VET;D

Idd... de boeken zijn ook al zovaak gelezen, al krijg je elke keer wel weer een spannend gevoel erbij. Je weet het einde altijd al wel

Gepost door lassieman op vrijdag 29 juli, 2011 om 18:50:24 quote

GN "Commander"

1108 posts
lassieman schreef:
Ik ga ook naar deze film, heb er zin in!

Ik ben er net geweest en ik moet zeggen. Hij was echt gaaf, echt mooi hoe heel zweinstijn stuk gaat. Allemaal erg goed gedaan.

Ik had alleen wel graag gezien dat Harry die crusiates vloek gebruikte (dat gebeurde in het boek toch?)

Gepost door PSPfreaky op vrijdag 12 augustus, 2011 om 21:27:56 quote

Sub Zero

300 posts
Voor het eerst heb ik er eigenlijk geen woorden voor, behalve WOW!!. Het was een erg goede film!

Ik had eigenlijk niet meer verwacht dat je nog wat extra dingen te weten komen.

Gepost door RoHoutje op zondag 25 september, 2011 om 19:57:52 quote

GN "Sickness"

2006 posts
Ik had graag wel iets meer willen zien van de Battle Of Hogwarts.
Ga naar pagina: 1

Film details

filmrecensie
MoviesNET score:
Bezoekersscore (34):
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan: