Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides blu-ray filmrecensie

Logo van Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides blu-ray

Na het terugwinnen van de Black Pearl, het ontsnappen uit de dodemanskist en het strijden tegen Davy Jones en zijn Flying Dutchman gaat het bekende piratenavontuur van Pirates of the Caribbean weer verder. Tijd voor oude bekenden en nieuwe gezichten in Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides.

Oud en nieuw
Hoewel we op papier met deel vier te maken hebben, is Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides geen echt vervolg te noemen. De eerste drie films vormden een samenhangende trilogie, met het zoetsappige liefdesverhaaltje tussen Elizabeth Swann en Will Turner als bijkomende rode draad. De twee tortelduifjes zijn nu volledig uit beeld en het is tijd voor een hele nieuwe verhaallijn. Een nieuwe zoektocht, nieuwe gezichten, maar ook oude bekenden.

Rots in de branding is uiteraard wederom Johnny Depp als captain Jack Sparrow, maar ook bekende gezichten als Barbossa (Geoffrey Rush) en Mr. Gibbs (Kevin McNally). Vanaf de eerste seconden leef je weer met ze mee en herleeft de voorgeschiedenis tussen de heren, waarmee stiekem toch een vleugje uit de afgeronde trilogie is meegenomen.

Deze keer is het doel van het avontuur de beroemde Fountain of Youth. Door de bekende speling van het lot moeten zowel Jack als Barbossa op zoek naar deze magische bron, maar het wordt al snel duidelijk dat ze niet helemaal eerlijk naar elkaar zijn. Het wordt nog een stuk complexer en gezelliger als de beruchte piraat Blackbeard (Ian McShane) en zijn mooie dochter Angelica (Penélope Cruz). En als zoveel mensen hetzelfde zoeken, en ook nog eens de fanatieke Spanjaarden om de hoek komen kijken, dan kan dat natuurlijk nooit goed gaan.

Genieten
Enerzijds hebben we met een lekker traditioneel verhaal te maken. Een mysterieus doel, een spannende reis om dat doel te bereiken en genoeg concurrenten en verborgen agenda's. Anderzijds is het eigenlijk zo cliché als wat. Het is vooral de lekkere vlotte actie, de bekende humor en de sterke personages die goed uit de verf komen. De stuntelige acties van Jack Sparrow zijn weer om van te genieten, waarbij vooral zijn bijzondere ontsnappingen sterk in beeld worden gebracht. Ook qua visueel spektakel komt On Stranger Tides niets tekort, al is het jammer dat hier niets mee wordt gedaan op het gebied van extra's. Juist dit aspect van de film leent zich perfect voor boeiend bonusmateriaal, maar de extra's op de disc zijn wat beperkt.

Helaas mist alleen de grote verrassing, de charme die de serie eerder nog wel had. De grote boosdoener? Het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen. De afwezigheid van Will Turner en Elizabeth Swann is in elk geval een verademing, dat doet de film vooral goed. Toch bekruipt het gevoel dat het alleen maar meer van hetzelfde is. Dan mag je voor jezelf bepalen of je daar genoegen mee neemt of niet. De formule is in elk geval bekend en er zijn, gelukkig voor de fans, heel veel liefhebbers van deze formule.

Het is wel een gemiste kans dat eigenlijk veel actie op het land speelt. De actie en avonturen aan boord van de diverse schepen is altijd een sterk deel van de films geweest en dat is in On Stranger Tides een beetje een ondergeschoven kindje. Het machtige schip van Blackbeard had veel uitgebreider ingezet kunnen worden en, laten we eerlijk wezen, een van de mooie dingen van het piratenleven is natuurlijk de avonturen op zee.

Conclusie
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides doet alles wat je op voorhand van de film zou verwachten en dat is zowel een sterk als zwak punt van de film. Je weet precies wat je allemaal op je afgevuurd krijgt en dat levert vooral heel veel leuke scènes op met captain Jack Sparrow, Barbossa en Blackbeard en zijn dochter. Toch mist de echte verrassing binnen de bekende formule. Een grote twist van het verhaal, een onverwacht personage... er was zeker meer mogelijk geweest om On Stranger Tides toch nog wat originaliteit mee te geven.

Breekt dit de film op? Absoluut niet. Liefhebbers van actie, avontuur, humor en zelfs een vleugje romantiek komen weer helemaal aan hun trekken. De formule werkt voor velen nog steeds, zoals we ook steeds weer uitkijken naar een nieuwe James Bond-film. Of Jack Sparrow het net zo ver kan schoppen als 007 moet nog blijken, maar de franchise kan nog altijd op veel fans rekenen. Savvy?
Wat is HOT:
De bekende formule
Jack en Barbossa!